Visió de les influències metodològiques segons Area


Evolució e introducció paulatina en el temps de les diferents eines TIC en la societat. Ens trobem amb dos realitats en el present, una societat líquida, que es va adaptant de forma flexible a les diferents relacions e interaccions, i també la tecnologia omnipresent. Es dóna una revolució de les TIC sobre la informació i el coneixement, passant de una organització jeràrquica del coneixement a una estructura horitzontal del coneixement on tots els individus del espai son generadors de continguts i consumidors de la informació que circula per internet. https://www.youtube.com/watch?v=AZGmnzBF1sA
Passem d’una metodologia educativa tradicional basada en la transmissió i reproducció de la informació existent  a una pedagogia caduca en massa, igual per a tots, sense adaptacions i flexibilitats, amb les 3R (rebre, repetir i recordar). https://www.youtube.com/watch?v=VHKGEI-q4wk
Passem d’aquesta metodologia tradicional i caduca a una pedagogia experiencial on s’aprèn creant amb les TIC. En aquesta nova metodologia conviuen el professor que té un paper organitzador amb els alumnes que son “prosumers” o subjectes actius, conviuen dins del marc de les competències clau.

Les noves competències, proposades per la UNESCO, on apareixen les macro-competències i micro-competències.

Entrem en un nou ecosistema educatiu que ha de donar cabuda a les noves metodologies basades en TIC com a eix central. https://www.youtube.com/watch?v=nGZpbiNoNcw
A internet no sols es perceb com un mer objecte afegit d’aprenentatge, sinó i sobretot com un escenari cultural on viure, conviure i aprendre.
És busca focalitzar l’atenció sobre el centre educatiu com una unitat per al canvi pedagògic a les TIC. Projecte elaborat i compartit per tot el claustre docent.

En quant al paper dels docents, s’han de formar en l’ús i aplicació d’eines TIC per poder plantejar problemes/projectes d'interès que comportin plans de treball amb la tecnologia per part dels alumnes. El paper del docent com a organitzador i supervisor d’activitats d’aprenentatge.

En quant als alumnes, es desenvolupen tasques tant de forma individual com en grup, tenint en compte que l’aprenentatge es desenvolupa en situacions d’interacció social i experimentació.

 Els alumnes han d’afrontar problemes rellevants i significatius, on aprenguin mitjançant la creació, producció i construcció de coneixements, que, a més a més, han de ser públics, intercanviables i compartits amb altres.

Fomentar el aprenentatge cooperatiu entre alumnes de diferents geografies mitjançant la tecnologia i treballant amb el núvol. https://www.youtube.com/watch?v=GyxhpRln7vI

Tenint en compte que el saber és un procés d’aprenentatge i revisió continu.

Lo rellevant des d’un punt de vista pedagògic, es educar als joves per a l’adquisició de competències i autonomia necessàries per estar preparats en les noves formes de cultura del temps digital.


I finalment, la escletxa digital, que fa que no tothom té les capacitats econòmiques per introduir-se a les TIC. https://www.youtube.com/watch?v=FhhlgE5O0V8


En conclusió, els avenços tecnològics ens donen la oportunitat de canviar un sistema educatiu obsolet, i canviar la perspectiva d’aquest, fent-lo totalment horitzontal i obrint un univers de possibilitats, sempre tenint en compte la importància del professorat i el seu canvi per aplicar aquests avenços, així com la importància del canvi de visió de la societat en general, per poder portar a terme una millora realment necessària.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

UN NOU ROL PER AL DOCENT