Visió de les influències metodològiques segons Area
Evolució e
introducció paulatina en el temps de les diferents eines TIC en la societat.
Ens trobem amb dos realitats en el present, una societat líquida, que es va
adaptant de forma flexible a les diferents relacions e interaccions, i també la
tecnologia omnipresent. Es dóna una revolució de les TIC sobre la informació i
el coneixement, passant de una organització jeràrquica del coneixement a una
estructura horitzontal del coneixement on tots els individus del espai son
generadors de continguts i consumidors de la informació que circula per
internet. https://www.youtube.com/watch?v=AZGmnzBF1sA
Passem d’una
metodologia educativa tradicional basada en la transmissió i reproducció de la
informació existent a una pedagogia
caduca en massa, igual per a tots, sense adaptacions i flexibilitats, amb les
3R (rebre, repetir i recordar). https://www.youtube.com/watch?v=VHKGEI-q4wk
Passem
d’aquesta metodologia tradicional i caduca a una pedagogia experiencial on
s’aprèn creant amb les TIC. En aquesta nova metodologia conviuen el professor
que té un paper organitzador amb els alumnes que son “prosumers” o subjectes
actius, conviuen dins del marc de les competències clau.
Les noves
competències, proposades per la UNESCO, on apareixen les macro-competències i
micro-competències.
Entrem en un
nou ecosistema educatiu que ha de donar cabuda a les noves metodologies basades
en TIC com a eix central. https://www.youtube.com/watch?v=nGZpbiNoNcw
A internet
no sols es perceb com un mer objecte afegit d’aprenentatge, sinó i sobretot com
un escenari cultural on viure, conviure i aprendre.
És busca
focalitzar l’atenció sobre el centre educatiu com una unitat per al canvi
pedagògic a les TIC. Projecte elaborat i compartit per tot el claustre docent.
En quant al
paper dels docents, s’han de formar en l’ús i aplicació d’eines TIC per poder
plantejar problemes/projectes d'interès que comportin plans de treball amb la
tecnologia per part dels alumnes. El paper del docent com a organitzador i
supervisor d’activitats d’aprenentatge.
En quant als
alumnes, es desenvolupen tasques tant de forma individual com en grup, tenint
en compte que l’aprenentatge es desenvolupa en situacions d’interacció social i
experimentació.
Els alumnes han d’afrontar problemes
rellevants i significatius, on aprenguin mitjançant la creació, producció i
construcció de coneixements, que, a més a més, han de ser públics,
intercanviables i compartits amb altres.
Fomentar el
aprenentatge cooperatiu entre alumnes de diferents geografies mitjançant la
tecnologia i treballant amb el núvol. https://www.youtube.com/watch?v=GyxhpRln7vI
Tenint en
compte que el saber és un procés d’aprenentatge i revisió continu.
Lo rellevant
des d’un punt de vista pedagògic, es educar als joves per a l’adquisició de
competències i autonomia necessàries per estar preparats en les noves formes de
cultura del temps digital.
I finalment,
la escletxa digital, que fa que no tothom té les capacitats econòmiques per
introduir-se a les TIC. https://www.youtube.com/watch?v=FhhlgE5O0V8
En
conclusió, els avenços tecnològics ens donen la oportunitat de canviar un
sistema educatiu obsolet, i canviar la perspectiva d’aquest, fent-lo totalment
horitzontal i obrint un univers de possibilitats, sempre tenint en compte la
importància del professorat i el seu canvi per aplicar aquests avenços, així
com la importància del canvi de visió de la societat en general, per poder
portar a terme una millora realment necessària.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada