Reflexió PLE i SRL - Toni
Que la societat actual
evoluciona a ritmes vertiginosos és una realitat, i si parlem d’educació,
aquest fet no anava a ser menys. Hem pogut comprovar com en pocs anys la
introducció i l’aparició d’innovacions en les metodologies d’aprenentatge ha
estat una constant, sobretot en el que es refereix a les noves tecnologies de
la informació.
Tota aquesta evolució
fa, que haguem de replantejar-nos la visió i el funcionament de l’educació, més
concretament del com aprenem. Per aquest motiu, ressorgeix amb força el concepte
de “entorn personal aprenentatge” (EPA) o (PLE) (Personal Learning Environment,
en anglès), que no és una altra cosa que el: “conjunt de fonts d'informació,
eines, connexions i activitats que cada persona utilitza de forma assídua per a
aprendre”, com descriuen Linda Catañeda i Jordi Adell.
A l’entrada anterior del
nostre blog, definim i reflexionem sobre l’aprenentatge autoregulat (SRL)
segons el model cíclic de Zimmerman.
Baix el meu punt de vista, el SRL
i el PLE es componen d'una sèrie de fases que poden complementar-se entre si. D'aquesta
manera, podem observar com, a grans trets, els dos models presenten el mateix
procés dins les seves primeres fases. Així, ens trobem que moltes de les
característiques pròpies de la fase de planificació del SRL coincideixen amb la
fase d'accés del PLE, d'igual manera que utilitzaríem les mateixes eines
digitals a la fase d'execució (SRL) que a la fase de creació (PLE) (Blogger
o Picktochard, entre d'altres).
Amb la imposició del currículum
al sistema educatiu actual, el nostre entorn d'aprenentatge es veu obligat a
ser avaluat, es necessita una evidència dels èxits o fracassos que comporta
aquesta adquisició del coneixement. Com el PLE és un entorn d'aprenentatge
personal, qualsevol prova externa al mateix no tindria sentit. Per tant, cada
individu ha de poder avaluar si el seu PLE fomenta un aprenentatge
significatiu. Això es podria fer, per exemple a través dels components de la
fase d'autoreflexió de l'aprenentatge autoregulat. Un cop l'individu ha
realitzat totes les fases prèvies, comparteix el contingut creat i, mitjançant
els estímuls que rep a través de les respostes que es generen a l'entorn
virtual. La clau està en compartir aquest entorn.
És cert que abans d’aquesta
activitat desconeixia per complet el que eren els PLE, però també és cert, que
cadascú de nosaltres té el seu propi “entorn personal d’aprenentatge”, i en el
meu cas, val a dir que sobretot a partir de la universitat i a través de les
eines que allí se’m van donar, vaig poder “organitzar” aquestes eines i
recursos per compartir i aprendre a través d’ells. Sobretot eines enfocades a
l’aprenentatge científic, i els recursos on podia maximitzar l’accés a aquesta
informació, com diferents cercadors, aplicacions de recopilació de dades i
elements estadístics, etc. També és cert que amb el coneixement d’aquest
concepte i de cada vegada més aplicacions enfocades al aprenentatge (degut a
estar en curs del Màster de formació del professorat), estic ampliant el cercle
de coneixement exponencialment, i personalment crec que l’èxit d’aquest PLE i
la seva utilitat real és poder fer intercanvis de PLEs, és a dir, poder
compartir aquesta informació que jo tinc amb altres docents per exemple, per
així poder seguir millorant el propi entorn d’aprenentatge.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada