Reflexió PLE i SRL - Toni


Que la societat actual evoluciona a ritmes vertiginosos és una realitat, i si parlem d’educació, aquest fet no anava a ser menys. Hem pogut comprovar com en pocs anys la introducció i l’aparició d’innovacions en les metodologies d’aprenentatge ha estat una constant, sobretot en el que es refereix a les noves tecnologies de la informació.

Tota aquesta evolució fa, que haguem de replantejar-nos la visió i el funcionament de l’educació, més concretament del com aprenem. Per aquest motiu, ressorgeix amb força el concepte de “entorn personal aprenentatge” (EPA) o (PLE) (Personal Learning Environment, en anglès), que no és una altra cosa que el: “conjunt de fonts d'informació, eines, connexions i activitats que cada persona utilitza de forma assídua per a aprendre”, com descriuen Linda Catañeda i Jordi Adell.
A l’entrada anterior del nostre blog, definim i reflexionem sobre l’aprenentatge autoregulat (SRL) segons el model cíclic de Zimmerman.

Baix el meu punt de vista, el SRL i el PLE es componen d'una sèrie de fases que poden complementar-se entre si. D'aquesta manera, podem observar com, a grans trets, els dos models presenten el mateix procés dins les seves primeres fases. Així, ens trobem que moltes de les característiques pròpies de la fase de planificació del SRL coincideixen amb la fase d'accés del PLE, d'igual manera que utilitzaríem les mateixes eines digitals a la fase d'execució (SRL) que a la fase de creació (PLE) (Blogger o Picktochard, entre d'altres).

Amb la imposició del currículum al sistema educatiu actual, el nostre entorn d'aprenentatge es veu obligat a ser avaluat, es necessita una evidència dels èxits o fracassos que comporta aquesta adquisició del coneixement. Com el PLE és un entorn d'aprenentatge personal, qualsevol prova externa al mateix no tindria sentit. Per tant, cada individu ha de poder avaluar si el seu PLE fomenta un aprenentatge significatiu. Això es podria fer, per exemple a través dels components de la fase d'autoreflexió de l'aprenentatge autoregulat. Un cop l'individu ha realitzat totes les fases prèvies, comparteix el contingut creat i, mitjançant els estímuls que rep a través de les respostes que es generen a l'entorn virtual. La clau està en compartir aquest entorn.

És cert que abans d’aquesta activitat desconeixia per complet el que eren els PLE, però també és cert, que cadascú de nosaltres té el seu propi “entorn personal d’aprenentatge”, i en el meu cas, val a dir que sobretot a partir de la universitat i a través de les eines que allí se’m van donar, vaig poder “organitzar” aquestes eines i recursos per compartir i aprendre a través d’ells. Sobretot eines enfocades a l’aprenentatge científic, i els recursos on podia maximitzar l’accés a aquesta informació, com diferents cercadors, aplicacions de recopilació de dades i elements estadístics, etc. També és cert que amb el coneixement d’aquest concepte i de cada vegada més aplicacions enfocades al aprenentatge (degut a estar en curs del Màster de formació del professorat), estic ampliant el cercle de coneixement exponencialment, i personalment crec que l’èxit d’aquest PLE i la seva utilitat real és poder fer intercanvis de PLEs, és a dir, poder compartir aquesta informació que jo tinc amb altres docents per exemple, per així poder seguir millorant el propi entorn d’aprenentatge.









Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

UN NOU ROL PER AL DOCENT