Thinglink Toni. Les meves experiències
Per posar en context la meva situació inicial de
coneixement de la professió de docent, diré que principalment la visió que
tenia del docent és la de figura instructora bàsica de la meva trajectòria
acadèmica. Apart d’aquesta visió un tant impersonal, tenia dos familiars
directes que són professors i és a través d’ells tenia aquesta visió més
humana, propera i real del que són els docents, on darrere d’aquest individu
que imparteix les lliçons, hi ha una persona amb la seva pròpia trajectòria i
que té el potencial per a treure el millor dels alumnes i ser una guia i un
exemple en el camí d’aquests.
Amb la vocació de voler ser docent i decidit a
seguir el camí de la docència, ja matriculat al màster de formació del
professorat i havent rebut el coneixement teòric que ens han impartit, la visió
que he pogut prendre d’aquesta professió ha ampliat altament el que jo
considerava que era la feina del docent, o de les possibilitats que tenien
aquests, sobretot aquesta última afirmació.
En rebre informació teòrica sobre aquest món, un
fàcilment se’n adona de les moltes possibilitats que tenim els docents avui en
dia de rebre informació per aplicar a la nostra professió, i també poder
transmetre aquesta informació. Hem vist com la revolució de les noves tecnologies
crea un nou paradigma en l’educació, creant infinitat de noves possibilitats,
però amb la visió de que les noves tecnologies s’han d’implementar per ajudar i
millorar aquesta educació de forma interactiva i com a eina de suport, no per
“substituir el llibre per la tablet”. Hem vist com el docent agafa un nou rol,
un rol on passa de transmetre la informació a través de les famoses "3R", a un
model més constructivista, on el docent és un guia per als alumnes, com
comentem en una entrada anterior al nostre Blog. També hem vist i reflexionat
sobre la importància de l’autorregulació de l’aprenentatge en l’educació, a
través del model cíclic de Zimmerman (2000). En definitiva, un seguit molt
interesant de noves millores aplicables a l’educació que incrementarien
notablement l’aprenentatge real dels nostres alumnes.
Una vegada passat el primer període d’observació en
un centre, en el meu cas l’IES Sant Agustí, vaig poder comprovar que en part,
totes aquestes noves metodologies s’estan aplicant. Per exemple, la meva tutora
de pràctiques, na Marisol Torres, imparteix Cultura Científica a primer de
batxillerat, i és una assignatura que treballa tots els temes per projectes, on
el professor actua de guia dels alumnes. Opino que aquesta metodologia és ideal
per a que ells puguin desenvolupar molt més eficaçment totes les competències.
Però malauradament no és en moltes de les assignatures que això succeeix, ja
que principalment pel currículum excessivament carregat, grups amb numero
d’alumnes molt elevat, etc., fa que aquest tipus de classes no es puguin donar seguint
les noves metodologies.
Per tant, és una pena, però majoritàriament per
temes polítics s’està frenant una evolució de l’educació que és de gran
importància, ja que tenim professors formats, tenim les eines, però amb currículum
desfasat i amb poca inversió en educació, el progrés és molt mes lent.
Imatge de Pixabay Licence CC0
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada