OPEN EDUCATION

Estem en un temps de múltiples canvis. L'ensenyança s'ha estès per obrir nous horitzons a les xarxes, trencant les barreres físiques de l'aula, perquè tothom pugui accedir-hi fàcilment, introduint una nova visió.

Si acceptem com a definició certa, que l'educació oberta és aquella sense requisits acadèmics d'admissió, i normalment s'ofereix en línia. L'educació oberta amplia l'accés a l'aprenentatge i la formació tradicionalment oferts a través dels sistemes educatius formals. El qualificador "obert" es refereix a l'eliminació de barreres que poden impedir tant les oportunitats com el reconeixement de la participació en l'aprenentatge institucional. Un aspecte d'obertura de l'educació és el desenvolupament i l'adopció de recursos educatius oberts.

Aquesta tendència nova que està revolucionant el nou sistema educatiu, sistema basat en un model classista, tancat i preparat per un estament social marcat en el qual es posen barreres d'accés al coneixement a tot el món i al creixement personal més enllà de tenir o no un certificat que el validi com a apte.

Per tant, aquesta eina constitueix l'obertura del coneixement o de l'epistemologia a tota la gent, de forma lliure i sense cap cost afegit, que pugui significar una barrera en un moment donat per a una persona.

Sols amb un ordinador i internet pots obtenir, crear i compartir coneixement passant de ser un actor passiu a un actor actiu formant part d'una gran xarxa. Amb aquest nou sistema i les possibilitats que aporta, cada alumne pot combinar aquella informació que rep amb la que ell sap, i crear nova informació. És una informació que dóna possibilitats a cada alumne a aplicar-la de la manera que li sigui més adequada a les seves necessitats o entorn, per tant es torna una informació holística. Per exemple, coneixement sobre el canvi climàtic, pot ser aplicat per diferents alumnes de forma individualitzada i adaptada al seu entorn, ja que afecta de manera diferent al Marroc o a Anglaterra. És per això que és important no restringir ni tancar el coneixement.
A més, aquesta informació o coneixement que està al núvol, queda allà present al llarg del temps, on es pot anar modificant si escau o simplement anar consultant-se cada vegada que sigui necessari, estalviant molts costos que potencialment tinguin tota mena d'escoles o centres d'aprenentatge, o simplement individus disposats a aprendre de forma gratuïta i segura. Com que no necessitem accedir als llibres per si, els costos que s'estalvien són molt elevats així com la càrrega ambiental, que es redueix notablement.

Però no tot són beneficis, l'educació oberta ens du a noves problemàtiques. En la xarxa
la gent pot confondre l'educació oberta, a causa de la sobre informació que s'hi pot generar. Pot crear una confusió a la població en els múltiples missatges contradictoris que s'hi poden generar i conviure en aquesta xarxa. El que els humans identifiquem com a FAKE NEWS! Un exemple, el "terraplanisme", seria la tendència d'un fals coneixement sense seguir el mètode científic comprovat com a generador d'epistemologia certa.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

UN NOU ROL PER AL DOCENT

Reflexió PLE i SRL - Toni