La tecnologia ha canviat la manera d’organitzar-nos i les eines que emprem a l’hora de desenvolupar una activitat o un projecte. Abans de l’entrada de les TIC a la societat, l'única formació i eines que es disposaven eren les que et deien els teus companys, els llibres i documents que podies llegir. Això implicava que la informació no estava actualitzada i que segons quin tema cercaves no trobaves informació. Ara gràcies a les TIC podem trobar tota mena d'informació a la xarxa, a vegades inclús massa. La tasca que hem de fer avui en dia és seleccionar la informació adequada entre tot el que ens podem trobar al núvol.

El PLE (Personal Learning Education) o entorn personal d’aprenentatge, ens ajuda a seleccionar i esquematitzar tota aquesta informació i eines. El PLE És molt útil, ja que existeixen una quantitat molt gran d'eines informàtiques i a l’hora d’organitzar-se pot ser de gran ajuda. És important saber perquè serveix cada aplicació i com utilitzar-la. Durant la nostra formació anem veient una gran quantitat molt gran d’aplicacions i amb un PLE podem anar recollint les que ens poden ser de més utilitat i organitzar-les en el nostre PLE. Encara que anem emprant moltes aplicacions no té sentit recollir-les totes, si no el PLE deixa de ser esquemàtic. També cal esborrar les aplicacions que queden obsoletes, per tant és necessari anar actualitzant-ho amb el temps.

El PLE està dividit en tres fases: planificació, execució i reflexió. La part més interessant es la de planificació, ja que a l’hora de començar un nou projecte el PLE pot guiar-te i donar-te facilitat per començar a treballar. La planificació és la base del treball, tot anirà en funció d’aquesta planificació i seleccionar les eines adequades pot evitar-te molts mal de cap.

L’execució depèn del tipus d’activitats que desenvolupis, així que es podrien diferenciar els PLEs segons tipus d’activitats. Encara que l’entorn personal d’aprenentatge que un professor pot tenir es podria diferenciar segons l’assignatura o projecte que desenvolupi un PLE recolliria tot el que ha emprat i pot ser-li útil.  

Encara que els PLEs solen tenir una estructura similar, alguns autors el divideixen de diferents maneres. L’autor Jordi Adell parla que un PLE té tres parts principals:

·       Les eines que un selecciona per al seu aprenentatge.
·       Els recursos o fonts d'informació.
·       Personal Learning Network – PLN (Xarxa personal d’aprenentatge) que cadascú va construint.



Adell i Castañeda diferencien les tres parts:

·       Les eines i estratègies de lectura.
·       Les de reflexió.
·       Les de relació o interacció.

Per últim cal vídeo que t’ajuda a crear el teu propi PLE mitjançant Symbaloo segons l’estructura de Jordi Adell. Per concloure cal esmentar que el futur va dirigit cap a les TIC i les seves eines.
destacar un

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

UN NOU ROL PER AL DOCENT