Thinglink. Víctor.

Després de renegar i renegar una i mil voltes del sistema educatiu i tota l’àuria que l’envolta. Amb la idea d’escapar ben lluny d’aquest sistema en el qual he sofert durant l’etapa d’estudiant i les diverses barreres imposades per aquest, provocades per un sistema classista basat en la recerca del prestigi en “petit comitè” i allunyades del món real. Després d’aquest panorama i de la meva alienació al respecte, vaig decidir canviar de metodologia, de la crispació a l’acció. Per tal cosa, en l’estiu vaig matricular-me en el màster de professorat, amb la idea de canviar el sistema per dins.
            Per conseqüent, partia amb la idea de canviar el sistema amb els objectius de: motivar els alumnes i treure el 100 % del seu potencial; de despertar l’interès per la matèria; la curiositat i la importància d’estudiar; la de ser un referent per als alumnes, no només en la mateixa matèria sinó amb la seva construcció com a persones; de construir alumnes cívics i amb pensament crític; d’apropar el món real a l’aula i l’aplicació dels coneixements de forma pràctica; el fet de trencar barreres perquè puguin aconseguir els seus somnis; classes divertides i interactives...
            Partint d’aquest model, tal vegada un poc utòpic, vaig començar el màster i les classes. Durant les classes vaig veure un positivisme i una energia per canviar el sistema a millor, que no pensava trobar. Un grup fenomenal, amb diversos punts de vista i idees però amb el mateix objectiu en comú, canviar aquest sistema. Però també un grup de professors amb la utopia de canviar l’educació. Per tant, me’n vaig endur una sorpresa gratificant de trobar-me un grup de persones compartint un mateix ideal. En la qual cosa, em va canviar aquesta visió tan negra que tenia de l’educació, i començava a veure la llum d’aquesta foscor.
Anava avançant les classes i cada dia veia un treball conjunt per aquest ideal. Fins que va arribar el dia de començar el primer període de pràctiques. El dia, en el que havien d’enfrontar-nos a la classe, de la teoria utòpica a la realitat de l’aula. Dels canvis que hi havia succés des de l’última volta que faig trepitjar l’aula (fa 8 anys) fins l’actualitat. Però de sobte, la llum es va tornar a apagar. La utopia va desaparèixer ipso facto i va regressar la visió inicial i pessimista de l’educació. L’educació no havia canviat gens, s’havien incorporat noves tecnologies però l’essència al final era la mateixa. Però per què no havia canviat quasi? Perquè la utopia que es parlava en la universitat no es veia en les aules?
En tornar a les aules, els primers dies varen ser grisos i la il·lusió va anar minvant, fins al punt d’estar al nivell de ser engolits per la rutina de molts d’anys, i això en un parell de dies. Però al cap de pocs dies de tornar a les classes del màster, una àuria misteriosa em va envoltar. De cop, vaig tornar a veure la llum a la foscor i va renéixer la utopia. Però sabent que tornaré a veure el mateix panorama. Com podia veure un poc de claredat després de tot?
La resposta està en saber que la utopia mai es pot aconseguir, però seguin aquestes passes com ideari, es podria aconseguir canvis. Pot ser que siguin canvis lents però segur que mereixeran els esforços. Idò, estem preparats per als canvis lents? Volem aquests canvis?

Imatges  de Pixabay Licence CC0

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

UN NOU ROL PER AL DOCENT