PLE-Víctor

Un Entorn Personal d'Aprenentatge (Personal Learning Environment, PLE) és el conjunt d'elements (recursos, activitats, fonts d'informació) utilitzats per a la gestió de l'aprenentatge personal.
Fa relativament poc temps, després d'acabar la carrera universitària, i després d'acabar el CAP (actualment màster en formació de professorat) i també algun curs sobre metodologia didàctica, els professors es creien estar preparats per a realitzar una programació didàctica i fins i tot planificar i seqüenciar les explicacions i activitats d'una unitat didàctica.
Quan s’enfrontaven a una aula per primera vegada, la metodologia a seguir per a preparar la unitat didàctica, era passar-se els dies previs consultant els llibres, dissenyant activitats, buscant recursos educatius. És a dir, dies de treball per a preparar una sola classe (si ho volies fer bé).
Què ha passat des de l’arribada d'internet i les xarxes socials? És igual avui en dia o diferent?
Avui en dia aprenem de manera informal molt més que abans i amb més informació que abans. I amb una bona gestió d'aquesta informació, aprenem de manera autònoma, permanent i constant, i no només quan necessitem dissenyar una activitat o planificar una unitat didàctica, incorporant-se el concepte d’educació oberta. També fa poc, els professors apreníem davant una exposició de fets que ens oferia el llibre de text, el conferenciant en un congrés, o altres professors en una aula.
No obstant això, ara amb les xarxes socials i internet, podem estar immersos en una comunitat de la qual aprendre d'altres docents i amb altres docents de forma accessible i fàcil.
Per altra banda, aquesta irrupció provocada per Internet i les xarxes socials també l'han viscut els nostres alumnes, que ara demanden un aprenentatge més actiu i significatiu, més lúdic i més pràctic. Amb la qual cosa, la situació a l'aula també és molt més complexa que fa uns anys i implica que la labor docent sigui cada vegada més cap a la professionalització i l'excel·lència.
En definitiva, amb l'ajuda d'aquestes tecnologies, que van néixer des de la Web 2.0, s'ha afavorit el desenvolupament d'una intel·ligència col·lectiva i que provoca l'enriquiment dels usuaris a través d'experiències d'aprenentatge. I aquest aprenentatge el basem en la interacció. Interaccions que proporcionen feedback i desafiaments per a continuar aprenent; que ofereixen informació i se centren en el saber fer; que possibiliten accedir a recursos; que doten de sentit i valor el treball que es realitza.
Si ho pensem bé, estem realitzant el que diem al principi. Tot docent amb motivació per l’ensenyança, ha acudit amb freqüència a congressos, ha llegit revistes especialitzades, ha consultat amb col·legues de professió els dubtes que tingués, etc. Tot això ja constitueix un entorn d'aprenentatge permanent, informal i autònom. És a dir, un PLE (Personal Learning Environment). I que com apuntàvem abans, es nodreix de més informació i de més persones amb l'auge de les xarxes socials.
Per tant, segons Jordi Adell i Linda Castañeda (2010) resumeixen la definició d'un PLE en dues línies: conjunt d'eines, fonts d'informació, connexions i activitats que cada persona utilitza de forma assídua per a aprendre.

En resum, el PLE serveix per a seleccionar de tota la informació accessible en la Xarxa, només la més rellevant. Idò, preparats per al canvi?
Imatge propia.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Reflexió PLE i SRL - Toni