PLE-Víctor
Un Entorn Personal
d'Aprenentatge (Personal Learning Environment, PLE) és el conjunt d'elements
(recursos, activitats, fonts d'informació) utilitzats per a la gestió de
l'aprenentatge personal.
Fa relativament
poc temps, després d'acabar la carrera universitària, i després d'acabar el CAP
(actualment màster en formació de professorat) i també algun curs sobre
metodologia didàctica, els professors es creien estar preparats per a realitzar
una programació didàctica i fins i tot planificar i seqüenciar les explicacions
i activitats d'una unitat didàctica.
Quan s’enfrontaven
a una aula per primera vegada, la metodologia a seguir per a preparar la unitat
didàctica, era passar-se els dies previs consultant els llibres, dissenyant
activitats, buscant recursos educatius. És a dir, dies de treball per a
preparar una sola classe (si ho volies fer bé).
Què ha passat des
de l’arribada d'internet i les xarxes socials? És igual avui en dia o diferent?
Avui en dia
aprenem de manera informal molt més que abans i amb més informació que abans. I
amb una bona gestió d'aquesta informació, aprenem de manera autònoma, permanent
i constant, i no només quan necessitem dissenyar una activitat o planificar una
unitat didàctica, incorporant-se el concepte d’educació oberta. També fa poc,
els professors apreníem davant una exposició de fets que ens oferia el llibre
de text, el conferenciant en un congrés, o altres professors en una aula.
No obstant això, ara
amb les xarxes socials i internet, podem estar immersos en una comunitat de la
qual aprendre d'altres docents i amb altres docents de forma accessible i
fàcil.
Per altra banda,
aquesta irrupció provocada per Internet i les xarxes socials també l'han viscut
els nostres alumnes, que ara demanden un aprenentatge més actiu i significatiu,
més lúdic i més pràctic. Amb la qual cosa, la situació a l'aula també és molt
més complexa que fa uns anys i implica que la labor docent sigui cada vegada
més cap a la professionalització i l'excel·lència.
En definitiva, amb
l'ajuda d'aquestes tecnologies, que van néixer des de la Web 2.0, s'ha afavorit
el desenvolupament d'una intel·ligència col·lectiva i que provoca l'enriquiment
dels usuaris a través d'experiències d'aprenentatge. I aquest aprenentatge el
basem en la interacció. Interaccions que proporcionen feedback i desafiaments
per a continuar aprenent; que ofereixen informació i se centren en el saber
fer; que possibiliten accedir a recursos; que doten de sentit i valor el
treball que es realitza.
Si ho pensem bé,
estem realitzant el que diem al principi. Tot docent amb motivació per
l’ensenyança, ha acudit amb freqüència a congressos, ha llegit revistes
especialitzades, ha consultat amb col·legues de professió els dubtes que
tingués, etc. Tot això ja constitueix un entorn d'aprenentatge permanent,
informal i autònom. És a dir, un PLE (Personal Learning Environment). I que com
apuntàvem abans, es nodreix de més informació i de més persones amb l'auge de
les xarxes socials.
Per tant, segons Jordi
Adell i Linda
Castañeda (2010) resumeixen la definició d'un PLE en dues línies: conjunt
d'eines, fonts d'informació, connexions i activitats que cada persona utilitza
de forma assídua per a aprendre.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada