Entrades

La meva visió sobre el PLE (Jordi)

Si donem un cop d'ull al passat més recent, no fa falta mirar massa endarrere, el nostre entorn personal d'aprenentatge era la mateixa biblioteca (tant particular com pública), única font d'estudi a l'abast de la mà, amb les grans enciclopèdies com a grans gurus del coneixement. Avui en dia i gràcies a les TIC motivades pel creixement exponencial derivat del desenvolupament tecnològic actual, els entorns personals d'aprenentatge han canviat radicalment, adquirint nous significats. Ens trobem en l'autodenominada «revolució de la societat de la informació i del coneixement» on les TIC han agafat una notorietat predominant modificant aspectes de la vida social, cultural, professional i sense cap mena de dubte, en els àmbits d'ensenyament i aprenentatge educatiu. Per tant, actualment els PLE (Entorns Personals d'Aprenentatge en anglès) són un conjunt d'eines, fonts d'informació, interconnexió i activitats que utilitzem de forma habit...
Imatge
PLE-Víctor Un Entorn Personal d'Aprenentatge (Personal Learning Environment, PLE ) és el conjunt d'elements (recursos, activitats, fonts d'informació) utilitzats per a la gestió de l'aprenentatge personal. Fa relativament poc temps, després d'acabar la carrera universitària, i després d'acabar el CAP (actualment màster en formació de professorat) i també algun curs sobre metodologia didàctica, els professors es creien estar preparats per a realitzar una programació didàctica i fins i tot planificar i seqüenciar les explicacions i activitats d'una unitat didàctica. Quan s’enfrontaven a una aula per primera vegada, la metodologia a seguir per a preparar la unitat didàctica, era passar-se els dies previs consultant els llibres, dissenyant activitats, buscant recursos educatius. És a dir, dies de treball per a preparar una sola classe (si ho volies fer bé). Què ha passat des de l’arribada d'internet i les xarxes socials? És igual avui en dia o ...
Imatge
OPEN EDUCATION Estem en un temps de múltiples canvis. L'ensenyança s'ha estès per obrir nous horitzons a les xarxes, trencant les barreres físiques de l'aula, perquè tothom pugui accedir-hi fàcilment, introduint una nova visió. Si acceptem com a definició certa, que l'educació oberta és aquella sense requisits acadèmics d'admissió, i normalment s'ofereix en línia. L'educació oberta amplia l'accés a l'aprenentatge i la formació tradicionalment oferts a través dels sistemes educatius formals. El qualificador "obert" es refereix a l'eliminació de barreres que poden impedir tant les oportunitats com el reconeixement de la participació en l'aprenentatge institucional. Un aspecte d'obertura de l'educació és el desenvolupament i l'adopció de recursos educatius oberts. Aquesta tendència nova que està revolucionant el nou sistema educatiu, sistema basat en un model classista, tancat i preparat per un estame...

AUTOREGULACIÓ DE L'APRENENTATGE

Imatge
Ja estem aquí de nou! En aquesta ocasió, i després de la nostra darrera entrada  sobre nou rol per al docent, entrem a revisar el model cíclic de Zimmerman (2000) , sobre l’autoregulació de l’aprenentatge, i les tres fases en les que està dividit segons (Panadero i Tapias, 2014) , amb l’ajuda de les reflexions posteriors que ens han facilitat els nostres companys, mitjançant infografies i en els seus respectius blogs. En aquest mètode, es cerca preparar els alumnes a l'hora d’afrontar el seu aprenentatge de forma intencionada, autònoma i efectiva (autoregulació) essent-ne conscient. A la primera fase d’aprenentatge, la de planificació, ens endinsem en l’anàlisi de la tasca , on porta als alumnes a preguntar-se quines estratègies han de seguir per a realitzar la tasca. N’hi ha dos de fonamentals, l’establiment d’objectius primer, on es crea la consciencia de criteris d’avaluació i els nivells de perfecció a assolir, i segon, on l’anàlisi s’hauria de centrar en la planificaci...

UN NOU ROL PER AL DOCENT

Imatge
En la nostra primera entrada vàrem endinsar-nos en els canvis pedagògics i educatius que s’han succeït en els últims temps, com afecta directament als principals actius de la comunitat educativa i els canvis necessaris i indispensables per a poder ser aplicats integrant les noves metodologies basades en les TIC, que requereixen els nous temps. En aquesta nova entrada, gràcies a les reflexions dels nostres companys, ens centrarem en el docent i el rol que assumirà en aquest nou context educatiu en construcció. En primera instància ens endinsem en el model TPACK , que explicita la importància que el docent integri tecnologia, pedagogia i coneixement de forma transversal com a conjunt de continguts necessaris per a poder generar processos d’ensenyament-aprenentatge enriquidors per als alumnes. Un anàlisi del  document de Siemens , ens explica el nou rol del professor respecte al que s’esperava d’ell en l’aula tradicional, un cop integrades les noves aportacions TIC a l’aula...

Visió de les influències metodològiques segons Area

Evolució e introducció paulatina en el temps de les diferents eines TIC en la societat. Ens trobem amb dos realitats en el present, una societat líquida, que es va adaptant de forma flexible a les diferents relacions e interaccions, i també la tecnologia omnipresent. Es dóna una revolució de les TIC sobre la informació i el coneixement, passant de una organització jeràrquica del coneixement a una estructura horitzontal del coneixement on tots els individus del espai son generadors de continguts i consumidors de la informació que circula per internet. https://www.youtube.com/watch?v=AZGmnzBF1sA Passem d’una metodologia educativa tradicional basada en la transmissió i reproducció de la informació existent  a una pedagogia caduca en massa, igual per a tots, sense adaptacions i flexibilitats, amb les 3R (rebre, repetir i recordar). https://www.youtube.com/watch?v=VHKGEI-q4wk Passem d’aquesta metodologia tradicional i caduca a una pedagogia experiencial on s’aprèn creant amb le...

Línies bàsiques de reconstrucció metodològica basades en les TIC

Imatge